In deze rubriek laten wij professionals uit de keukenbranche aan het woord over hun werk, visie en kijk op de toekomst. Dit keer beantwoordt Ivo Metz van MHK Nederland de tien vaste vragen. Hij werd voorgedragen door Ben van Elk van Dekker Zevenhuizen en geeft op zijn beurt het stokje door aan Mark Wester van BSH. Een waardevol visie over marketing, talentontwikkeling en de kracht van samenwerking in een veranderende branche.
1. Kun je kort jouw huidige rol en verantwoordelijkheden binnen jouw organisatie beschrijven?
Ik ben verantwoordelijk voor alle marketingactiviteiten van MHK in Nederland en België. Wat in het dynamische speelveld van snel veranderende kanalen een super leuke job is. Veel ondernemers hebben moeite om een heldere marketingstrategie te formuleren, MHK kan ze daar meer dan geweldig bij ondersteunen.
2. Hoe ben je in de keukenbranche terechtgekomen, en wat motiveert je in deze sector?
Eigenlijk bij toeval, nadat ik mijn dienstplicht had vervuld, had ik een overbrugging nodig van een paar maanden voordat ik met mijn studie kon beginnen. Via een vriend kwam ik bij ERBI in Alphen aan den Rijn terecht. Voor de jonkies onder ons: een bedrijf dat inmiddels door Dekker is overgenomen. Daar werden keukenbladen geproduceerd, ik had er nog nooit van gehoord. Maar uiteindelijk begonnen en binnen drie maanden had ik een auto van de zaak en mocht ik klanten bezoeken. Die studie ben ik uiteindelijk maar in de avonduren gaan doen.
3. Welke trends en ontwikkelingen zie je momenteel in de keukenbranche, en hoe speelt jouw organisatie hierop in?
De keukenmarkt is een redelijk traditionele markt, die maar heel langzaam noviteiten en trends omarmt. Op productniveau worden de verschillen steeds kleiner, innovaties zijn nog te vinden bij bladen- en apparatenleveranciers. Bij de kasten gaat het om een nieuw kleurtje, apparaten innoveren meer, kijk naar de kookplaat met afzuiging: dat is een enorme trend geworden. Op productniveau spelen wij als organisatie daar niet echt een rol in, wel in ontwikkelingen. We hebben in de keukenmarkt voornamelijk op personeelsvlak een uitdaging de komende jaren. Hoe enthousiasmeer je jonge mensen voor onze industrietak? Hoe vind je verkopers en waar ga je ze opleiden? Hoe krijgen we goed geschoolde keukenmonteurs, waar vinden we ondernemers? Als MHK hebben we daar ook niet direct de oplossing voor, maar we nemen wel verantwoording in de keten, zoals de overname van een keukenmontagebedrijf dat we substantieel aan het uitbouwen zijn om zo gekwalificeerd keukenmontage te kunnen aanbieden aan leden van MHK. Samen met het ROC leiden we jonge mensen op tot keukenmonteur. Op verkoopvlak nemen we als MHK actief deel aan de Keukenwiki; een online kennisplatform of beter gezegd een E-learningmodule waarmee we gestructureerd mensen kunnen opleiden.
4. Hoe belangrijk is duurzaamheid in jouw bedrijfsvoering? Welke stappen onderneem je op dit vlak?
Gelukkig is er een steeds groter wordende groep die zich bewust is dat we onze footprint moeten minimaliseren. Lang was het zo bij consumenten dat als groen of duurzaam iets extra’s kostte, men dan toch liever koos voor het minder duurzame product. Die tendens is echt wel aan het veranderen. Gelukkig is het aanbod "groene producten" de laatste jaren enorm toegenomen en die kunnen zich ook nog eens meten wat betreft kleur, toepassing of uitstraling. Omdat wij als organisatie geen fysiek product hebben, hebben we op productniveau betrekkelijk weinig invloed. Des te belangrijker om duurzaamheid op andere vlakken wel op te pakken en onderdeel te maken van je beleid of bedrijfsvoering. Binnen onze franchiseformule REDDY Keukens hebben wij de actie dat we voor iedere verkochte keuken een boom planten, deels in Nederland en deels in Vietnam via Trees For All.
5. Wat zijn volgens jou de grootste uitdagingen in de huidige markt, en hoe ga je hiermee om?
Persoonlijk zie ik vergrijzing van onze markt en het gebrek aan goede opvolgers als enorme uitdaging. Het zou toch enorm jammer zijn wanneer de zelfstandig ondernemer vanwege gebrek aan goede jonge ondernemers langzaam uit het straatbeeld zou verdwijnen en onze markt verder gedomineerd zou worden door eenheidsworsten. Er is een grote groep consumenten die een keuken zo belangrijk vindt, want die keuken staat symbool voor een geweldig interieur, een woonbeleving, maar ook prachtige maaltijden, quality time met gezin, familie en vrienden. Keukenondernemer zijn is een prachtig vak: hard werken, maar dan kun je nog steeds een prima boterham verdienen. En natuurlijk zoeken ook wij naar die jonge ondernemer en soms hebben we geluk en vinden we een pareltje die het lef heeft om te starten. Die ondersteunen we met de inrichting van de winkel, marketing, productkeuzes, financiële structuren, maar het aantal van dit soort ondernemers is gewoon te laag.
6. Hoe zorg je ervoor dat jouw producten of diensten aansluiten bij de veranderende behoeften van de consument?
Voor ons is het cruciaal om veel te sparren met onze ondernemers, want dat zijn degenen die dagelijks contact hebben met consumenten. In mijn vakgebied gaat het dan voornamelijk om die reis te optimaliseren die een consument maakt, voordat hij een keuken aanschaft. Waar we vroeger echt in een trechter dachten, zie je dat die consument steeds autonomer wordt waar hij informatie vandaan haalt. Tools waarmee je online zelf kunt rekenen wat je keuken gaat kosten of een 3D-keukenplanner worden steeds belangrijker. Aanwezig zijn op social media, websites, op alle touchpoints van die customer journey moet je als bedrijf aanwezig zijn en ook nog eens actueel en professioneel. Iets wat als zelfstandig ondernemer helemaal in je eentje bijna niet meer te doen is. Vanuit een collectief van ondernemers kun je dit wel. We tuigen dit soort dingen met elkaar op om ze vervolgens in ieder zijn marktgebied in te zetten met behoud van eigen identiteit.
7. Kun je een project of product noemen waar je bijzonder trots op bent?
Persoonlijk vind ik het concept Uw KeukenSpeciaalzaak nog steeds een geweldig concept. Een premium marketingconcept waar prachtige bedrijven zich in hebben verenigd. Ik mocht aan de oprichting van UKSZ staan in 2006, dus we zijn volgend jaar 20 jaar verder en in die tijd hebben we het concept wel een paar keer opnieuw uitgevonden. Gedragen door sterke merken aan de leverancierskant en door mooie familiebedrijven verspreid over Nederland vind ik dat we daar bijzondere dingen doen om die ondernemers echt naar voren te brengen in hun regio. Met behoud van hun eigen naam en identiteit, maar wel beloond met een prachtig kwaliteitslabel dat staat voor een manier waarop dit soort bedrijven met hun klanten omgaan.
8. Hoe zet jouw organisatie zich in om jonge talenten of starters enthousiast te maken voor het vak én actief te betrekken bij het werkproces?
We proberen als MHK Nederland om ons actief in te zetten om jonge talenten en starters te enthousiasmeren voor het vak en hen te betrekken bij het werkproces. Deels via eerder genoemde initiatieven als Keukenwiki en Arti-Line keukenmontage. Iets wat bij onze moederorganisatie MHK Group in Duitsland op grotere schaal gebeurt. Daar worden zogenaamde dual studenten ingezet, die studeren op universitair niveau in combinatie met werken bij MHK. Onderdeel van deze opleiding is dat er altijd een meerdaags bezoek aan MHK Nederland inzit.
9. Wat heeft de nieuwe generatie keukenprofessionals volgens jou nodig om te groeien én geboeid te blijven? Hoe speel je daarop in binnen jouw bedrijf?
Ik denk dat de nieuwe generatie in sommige opzichten verstandige keuzes maakt door meer te kiezen voor kwaliteit van leven, oftewel vrije tijd. Iets wat mijn generatie minder heeft gedaan – volle werkweken hoorden erbij. Een nieuwe generatie wil dat anders, en dat vraagt iets van werkwijzen. Meer structuur, eenvoudiger, en meer gebruikmaken van technologie die er nu (nog) niet is. Persoonlijk denk ik dat AI daar een grote rol in zal gaan spelen om foutkansen in het plannen en monteren van keukens te verminderen, en daarmee tijd te besparen en rendement te verbeteren. Het kan het werk voor een jongere generatie misschien wel leuker maken – meer doen wat je leuk vindt. De echte impact hiervan kunnen we nog niet inschatten. Binnen MHK worden dit soort zaken op Europees niveau aangepakt. Vraagstukken als: welke effecten heeft AI op de customer journey? Wat is het effect op keukensoftware die we gebruiken? Op dit moment nog een glibberig pad waarvan we de echte effecten niet volledig kunnen overzien. Maar dat dit een enorme impact gaat krijgen op ons businessmodel is me wel helder.
10. Deze vraag is afkomstig van Ben van Elk (Dekker Zevenhuizen), die het stokje aan jou doorgeeft:
“Wat ga jij vandaag doen wat ook over vijf jaar nog waarde toevoegt voor je klant?”
Op de eerste plaats wil ik Ben natuurlijk bedanken voor het doorgeven van de pen. Ik denk dat veel van de hierboven gestelde vragen en de antwoorden hierop al richtinggevend zijn. Wanneer je je als organisatie bezighoudt met inkoop heb je op de lange termijn geen meerwaarde. En natuurlijk is en blijft inkoop een belangrijk onderdeel van onze dienstverlening, maar goede marketing, softwareoplossingen om faalkosten tegen te gaan, zorgen voor jonge mensen die voor het vak van keukenmonteur kiezen, platformen ontwikkelen om kennis te verhogen – dát is waar we waarde toevoegen. Het vak van zelfstandig ondernemer in de keukenmarkt is een geweldig vak en zij voegen daarin heel veel toe. Maar zowel een eindconsument als leveranciers in de keten verwachten professionaliteit, en in dat speelveld voegt een organisatie als de onze heel veel toe.
11. Aan wie zou jij het stokje willen doorgeven? En welke vraag zou je die collega willen stellen?
We blijven in de marketinghoek natuurlijk, want dat is een prachtig vakgebied dat in de keukenmarkt vaak onderbelicht is. De pen gaat door naar Mark Wester, Head of Marketing bij BSH: Welke rol denk jij dat AI gaat spelen in de customer journey en hoe spelen jullie daar op in?
Vul uw gegevens in en druk op aanmelden. Wij houden u dan op de hoogte via onze nieuwsbrief.