Het belangrijkste branche-evenement in het najaarsbeurslandschap met topmerken, marktleiders, vernieuwers en nieuwkomers wordt steeds meer een populaire "community area".
Van 21 tot 26 september 2024 zal area30 besluitvormers uit de keukenbranche uit Duitsland en heel Europa naar Oost-Westfalen trekken. Innovatieve producten, de perfecte presentatie van exposanten, onderlinge communicatie en natuurlijk succesvol zakendoen staan hier centraal. Echter, een nieuwe trend wordt steeds duidelijker, mede door de generatieverandering en nieuwe communicatiemiddelen. TikTok, Pinterest en Instagram doen hun intrede, net als de groeiende verantwoordelijkheid van GenZ. Zo wordt een traditionele beurs steeds meer een "place to be" – of beter gezegd, een "community area".
De groeiende vraag van bezoekers – of beter gezegd "area30-vrienden" – naar slimme begeleidende formats zoals de "innovation area" met de "stage", de hoogwaardige samenwerkingen tussen beursorganisator Trendfairs en het Colornetwork, het designbureau Future+You, de "Grüne Griff" of de onderwijsinstelling MöFa, en gezamenlijke projecten met de AMK of Less Waste Kitchen, zijn het beste bewijs van deze interessante verandering. Dit doorbreekt bovendien de traditionele tweerichtingscommunicatie op beurzen.
"Online marketing, kunstmatige intelligentie, ChatGPT – ontwikkelingen waar iedereen het over heeft. Maar hoe profiteert de branche daar precies van? De 'innovation area' is de ideale gelegenheid om ons unieke online marketingplatform aan een vakpubliek van keukenstudio's, fabrikanten en verenigingen te presenteren. We kijken ernaar uit om ideeën uit te wisselen over toekomstgerichte oplossingen in de industrie." Dit is de enthousiaste reactie van Katharina Epple, Vertical Leader bij axregio.
De "Stages" bij area30 vinden plaats van zondag tot en met dinsdag. Een belangrijk onderdeel van de Stages is de samenwerking met de innovatiepartner van de beurs: het designbureau voor trendonderzoek, design thinking en productontwerp "Future+You" uit Petershagen. Vorig jaar richtte het bureau area30 nog meer op toekomstgerichte onderwerpen met talrijke lezingen en paneldiscussies, evenals een tentoonstelling over duurzame materialen. Komende herfst ligt de focus nu op 'Food Futures' over voedsel, cultuur en design in 2030 en 'Kitchen Futures' over designtrends en keukenindelingen.
Terugkijkend benadrukt Future+You Managing Director Barbara Busse: "De 'innovation area 2023' was een platform voor het uitwisselen van ideeën en het bevorderen van innovaties die de keukenindustrie vooruit zullen helpen. Belangrijke onderwerpen zoals de circulaire economie, energie-efficiëntie en sociale verantwoordelijkheid, evenals toekomstgerichte onderwerpen zoals kunstmatige intelligentie, directe verkoop en veranderende eetgewoonten werden belicht. We waren verheugd over de diversiteit aan meningen en de betrokkenheid van onze gasten, die allemaal hebben bijgedragen aan het succes van onze discussies."
Het in de hele branche bekende bedrijfsnetwerk "Colornetwork" uit Bünde, dat in 2020 werd opgericht, is ook te bezoeken op de Stage en is waarschijnlijk het enige in zijn soort ter wereld. De leden denken op een geheel nieuwe en duurzame manier over kleur: bijvoorbeeld in combinatie met hout en steen, maar ook als psychologie met zijn effect op mensen, inclusief kamergeuren die het effect van kleur versterken. Netwerker, oprichter en interieurontwerper Katrin de Louw presenteert dagelijks het nieuwste trendrapport.
Samenwerkingspartner "grünergriff" draagt op zijn beurt bij aan het brengen van transparantie in regionale diensten en milieubewustzijn. Het projectteam ondersteunt mkb-bedrijven, hun partners en leveranciers bij het leveren van een betere bijdrage aan milieubewust gedrag en maakt dit zichtbaar. Consumenten worden geïnformeerd over hoe ze bewust gedrag kunnen implementeren samen met regionale speciaalzaken.
"Een 'groene' keuken begint niet alleen met de aankoop van biologische producten – de planning van de keuken zet al de toon voor de 'groene' kleur, met talloze mogelijkheden om het milieubewustzijn individueel aan te passen aan je eigen behoeften," legt Christiane Pauli, mede-initiatiefnemer van "grünergriff", uit. En ze voegt eraan toe: "Wanneer we denken aan milieubewust gedrag in de keuken, denken we als eerste aan het vermijden van verpakkingsafval, boodschappen doen op de lokale markt, correcte opslag en werkprocessen. Een ideaal voorbeeld hiervan is de "#lesswastekitchen", die zich richt op het besparen van middelen en het vermijden van afval voor toekomstgerichte keukens."
Voedselbesparing, waterbesparing, energieverbruik verminderen, CO2-uitstoot minimaliseren en het vervangen van plastics zijn slechts enkele facetten van #lesswastekitchen. Het doel is duidelijk: Meer dan 30 procent minder grondstofverbruik door optimaal geplande keukens van regionale speciaalzaken! Het netwerk wil meer omzet genereren voor de industriële leden die area30 bijwonen, terwijl het voor consumenten verschillende besparingscalculators biedt voor voedsel, elektriciteit, water en plastic, die de potentiële besparingen in 'centen en euro's' laten zien.
"On stage" op zondagmiddag 22 september 2024 staat keuken- en woonexpert, keukenstudio-eigenaar en trendblogger Yvonne Zahn, die net zo goed bekend is bij veel consumenten als bij de meeste branchevertegenwoordigers door haar blog "Yvi's Küchen-Glück". Ze zal nieuwe producten en trends bij area30 verkennen – met haar gebruikelijke expertise, maar met veel hart, een persoonlijke touch en veel achtergrondinformatie. Het is te verwachten dat veel beursbezoekers, maar zeker ook tal van vertegenwoordigers van de exposerende bedrijven, deze zeer ongebruikelijke area30-rondleiding niet zullen missen.
Beursorganisator Trendfairs zal zijn nauwe educatieve samenwerking met het Keulen Meubelcollege voortzetten bij area30. Onder het label "MöFa goes Küchenherbst" zullen geïnteresseerde studenten worden 'verwend' met hun eigen shuttlebus, een 4-sterrenhotel, een avondprogramma en tal van stops in de Oost-Westfaalse keukenbeursregio op 25 en 26 september 2024. Deze educatieve reis biedt voordelen voor beide partijen: niet alleen kunnen de jonge studenten netwerken opbouwen en de nieuwste productinnovaties in hun gedachten meenemen naar huis, maar alle sponsors en bezochte bedrijven profiteren ook van het persoonlijke contact met GenZ. Werving en het veiligstellen van de toekomst zijn hierbij belangrijke sleutelwoorden.
Over GenZ gesproken: er is een speciaal evenement gepland op de Stage specifiek voor de generatieverandering op alle bedrijfsniveaus in de keukenindustrie. Hierover en over gezamenlijke activiteiten met de werkgroep Die moderne Küche – AMK zullen we later berichten. De voorbereidingen zijn echter al in volle gang! De vraag naar area30 aan de kant van de exposanten blijft op een vergelijkbaar hoog tempo doorgaan: parallel aan het booming 'tafel, stoel, bank'-segment, heeft keukenmeubelfabrikant Decker bijvoorbeeld onlangs het 'groene licht' gegeven voor een beursdeelname.
Tot slot laten we de directeur van Quooker aan het woord: "Voor ons is area30 het beurshoogtepunt van de keukenindustrie. We kunnen hier onze hoogwaardige Quooker-kranen op de best mogelijke manier presenteren en ons doelpubliek ontmoeten. We zijn er met een groot team en gebruiken het evenement voor succesvolle bestellingen en netwerken. Het is voor ons elk jaar onmisbaar en we kijken nu al uit naar de start in 2024!"
Dus de spanning stijgt. area30 zal ongetwijfeld opnieuw het best bezochte beurscentrum zijn in de keukenherfst met de meeste marktleidende bedrijven, de hoogste dichtheid van nieuwe producten, merken en innovaties en – niet te vergeten – de verfijnde services rondom en op het beursterrein in Löhne. De countdown voor de "community-area" 2024 is begonnen, area30 is recht op de eindstreep!
Wilt u area30 bezoeken - 21 tot 26 september 2024 - registreer u dan hier!
Vul uw gegevens in en druk op aanmelden. Wij houden u dan op de hoogte via onze nieuwsbrief.