Met hun hoofdkantoor gevestigd in Kirchlengern, Duitsland, is de Hettich groep een toonaangevende producent van meubelbeslag wereldwijd. In 2022 rapporteerde het bedrijf een omzet van circa 1,5 miljard euro, een stijging van ongeveer 10% ten opzichte van het voorgaande jaar, na een groei van meer dan 26% in 2021. Het exportaandeel van Hettich bedroeg 74%. Het bedrijf heeft in totaal 125 miljoen euro geïnvesteerd in nieuwe producten, gebouwen en machines over de hele wereld. Momenteel heeft Hettich wereldwijd meer dan 8.000 werknemers, waarvan ongeveer 3.800 in Duitsland.
Hoge vraag wordt gevolgd door merkbare koopbeperking
De opleving van de vraag op de woninginrichtingmarkt, die in de tweede helft van 2020 was begonnen, hield aan tot medio 2022. De onderwerpen mooi wonen en inrichten, alsmede doe-het-zelf, waren zeer populair bij consumenten wereldwijd. Veel mensen hebben in hun eigen huis geïnvesteerd. De Hettich bedrijvengroep heeft zijn uiterste best gedaan om samen met zijn partners zoveel mogelijk consumenten nieuwe, fraaie interieuroplossingen te bieden. De trend van thuiswerkprojecten heeft Hettich ondersteund met zijn oplossingen voor de doe-het-zelf-branche. De lange opleving op de meubelmarkt werd in de tweede helft van het jaar gevolgd door een merkbare terughoudendheid bij de consumenten in veel landen. Door de hoge inflatie in de meeste regio's van de wereld en de stijgende elektriciteits- en gaskosten zijn de prijzen voor Hettich als onderneming en voor de consumenten in 2022 sterk gestegen. "Goederen voor dagelijks gebruik, energie en meubilair werden duurder, zodat consumenten in veel regio's in de wereld in 2022 nieuwe prioriteiten wat betreft hun aankoopbeslissingen begonnen te stellen", informeert
Jana Schönfeld, directrice van de Hettich groep.
Hettich voorbereid op gastekorten
Mocht er een gastekort ontstaan, dan is de Hettich groep voorbereid. "Maar we moeten veel hogere kosten accepteren", meldt Sascha Groß, directeur van de Hettich groep. Derhalve kunnen als alternatief voor de gastoepassingen in het fabricageproces zowel vloeibaar gas als elektrische energie worden gebruikt. Ook moet steun worden verleend voor energiebesparings- en terugwinningsprocessen, aangezien deze bijzonder duurzaam zijn. "Het is voor ons heel belangrijk om ons voor te bereiden op een mogelijk gastekort om ook in zulke moeilijke tijden een betrouwbare en transparante partner voor onze klanten te blijven", bevestigt Groß. "Natuurlijk juichen wij het toe dat de regering de bedrijven wil ontlasten door middel van prijsplafonds." Of en in welke vorm Hettich in Duitsland überhaupt zal kunnen profiteren van het doorgevoerde plafond voor de elektriciteits- en gasprijzen is momenteel niet te voorzien. De reden hiervoor ligt in de complexe uitwerking van de prijsplafonds.
Wereldwijd netwerken en plezier op het werk
"We hebben de afgelopen maanden gebruikt om nog nauwer te netwerken over de locaties heen, samen nieuwe ideeën te bedenken, onze processen over de hele linie te verbeteren en vooral plezier te beleven aan ons werk samen", zegt Schönfeld tevreden.
Tijdens een eerste wereldwijd Hettich-leerevenement, de
Future Days, hebben collega's drie dagen lang hun kennis gedeeld en zich laten inspireren door impulsen van externe experts. "Onze collega's organiseerden in totaal 62 online evenementen en talrijke face-to-face evenementen op onze locaties wereldwijd", vertelt Groß enthousiast over de nieuwe leervorm, die met name gericht was op strategische onderwerpen. Daarnaast werd voor heel Duitsland een bedrijfsfeest gehouden met 1.700 collega's in de Lokschuppen in Bielefeld. Aan het eind van het jaar namen zo'n 230 collega's over de hele wereld ook deel aan een gezamenlijke kerstvideo, waardoor de saam-horigheid bij Hettich nog voelbaarder werd.
Duurzaamheid als belangrijk doel
De doelstelling van het bedrijfsbeleid op de lange termijn van de Hettich groep is het combineren van economisch succes met sociale, maatschappelijke en ecologische verantwoordelijkheid. "Met onze acties van vandaag willen we ervoor zorgen dat er voor ons allemaal een leefbare morgen is", aldus Schönfeld. Het familiebedrijf zorgt in het kader van sociale verantwoordelijkheid voor de collega's. Gezonde werkwijzen en werkveiligheid blijven belangrijke aspecten. Om in de toekomst samen gezond te zijn, worden doelgroepspecifieke gezondheidsprojecten uitgevoerd. De focus ligt op de fysieke en mentale gezondheid van alle Hettich-collega's. Zo zijn er bewegingsprogramma's in de productie en werkt Hettich momenteel aan het gebruik van exoskeletten voor fysieke ondersteuning bij diverse werkprocessen.
Bovendien zet Hettich zich in voor een eerlijke en goed opgeleide maatschappij. "Wij bevorderen de vrijwilligersactiviteiten van onze collega's wereldwijd, verbeteren de biodiversiteit op onze locaties, zijn lokaal betrokken bij sociale projecten en leggen al in een vroeg stadium contacten met jonge mensen om hen te inspireren om bij ons een carrière te beginnen", somt Schönfeld de doelstellingen op van Hettich op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Hettich neemt van oudsher ook zijn ecologische verantwoordelijk- heid uitermate serieus. Op die manier wil het familiebedrijf in zijn vestigingen klimaatneutraal worden, hulpbronnen besparen en de energie-efficiëntie verhogen, en de recycleerbaarheid van zijn eigen producten verder optimaliseren.
Investeringen voor een gezamenlijke toekomst
Het familiebedrijf Hettich heeft zich sinds de oprichting in 1888 steeds verder ontwikkeld. Ook in de vierde generatie gaat het bedrijf innovatief te werk en groeit het steeds verder. Zo investeerde de Hettich groep vorig jaar 125 miljoen euro in nieuwe producten, infrastructuurprojecten, gebouwen, faciliteiten, software voor digitalisering, maar ook in capaciteitsuitbreidingen. "Zo vordert de bouw van onze multifunctionele productiehal in Kirchlengern. Daarom konden we begin februari het hoogtste punt vieren en zijn we blij dat alles volgens plan verloopt," vertelt Groß.
Hettich kijkt met vertrouwen vooruit
Uitdagingen zoals hoge staalprijzen en energie- en vrachtkosten, geopolitieke risico's en een onzekere gasvoorziening zullen het bedrijf blijven begeleiden. Hettich verwacht eveneens lokale corona-beperkingen en een aanhoudende krappe toeleveringsketen in 2023. "Tegelijkertijd hebben we er alle vertrouwen in dat we deze uitdagingen als een sterk team zullen aangaan. Onze collega's over de hele wereld leveren elk jaar weer geweldig werk en we kunnen ook in 2023 rekenen op onze betrouwbare leveranciers en partners", beschrijft Schönfeld de sterke samenhang.
"Wij kijken niet alleen naar de komende maanden, maar denken op lange termijn," voegt Groß eraan toe. "De verschillende regio's in de wereld waar wij actief zijn, ontwikkelen zich heel verschillend. We zullen ons daarom flexibel blijven aanpassen aan de verschillende behoeften van onze klanten in verschillende landen en kansen benutten wanneer die zich voordoen." Ook zal het Hettich-team samen met zijn klanten nieuwe (mobiele) kantoorwerelden creëren en optimalisatieprojecten in de doe-het-zelf-branche aanpakken. Hettich kijkt met vertrouwen naar het wereldwijde groeipotentieel en zal vrije productiecapaciteit inzetten voor bestaande en nieuwe klanten.
Kijk voor meer informatie op de website van Hettich.
Vul uw gegevens in en druk op aanmelden. Wij houden u dan op de hoogte via onze nieuwsbrief.