Volgens het CBS is de detailhandel in juni van dit jaar met 8,1 procent gestegen ten opzichte van juni 2022. Het verkoopvolume daalde echter met 1,4 procent. De foodsector liet een groei zien van 10,8 procent in omzet, terwijl de non-foodsector een stijging van 7,1 procent had. Online werd er 5,2 procent meer omzet behaald dan het voorgaande jaar. Deze omzetcijfers zijn aangepast voor de samenstelling van de koopdagen in juni, aangezien op bepaalde dagen van de week doorgaans meer wordt verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie zou de omzet van de detailhandel 9,0 procent hoger zijn geweest dan in juni 2022.
De omzet van de non-foodwinkels groeide in juni 2023 met 7,1 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 0,3 procent lager dan een jaar eerder. De kledingwinkels, de drogisterijen, de winkels in recreatie-artikelen, de winkels in schoenen en lederwaren, de winkels in meubels en woninginrichting, de winkels in consumentenelektronica en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren hebben in juni meer omgezet dan in juni 2022.
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in juni 10,8 procent meer omzet behaald dan in juni 2022. Het verkoopvolume was 1,7 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de supermarkten lag 12,0 procent hoger, de omzet van de speciaalzaken was 2,5 procent hoger.
De online omzet was in juni 5,2 procent hoger dan in juni 2022. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 2,0 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was 9,1 procent hoger. De online omzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen, de kledingwinkels en de winkels in overige non-foodartikelen lag in juni 2023 hoger dan in juni 2022. De online omzet van de consumentenelektronica was lager dan een jaar eerder.
Bron: CBS.
Vul uw gegevens in en druk op aanmelden. Wij houden u dan op de hoogte via onze nieuwsbrief.