KGOM krijgt regelmatig te horen dat zij als online marketingbureau een vreemde eend in de bijt zijn. Vragen als "Waarom zou je je als online marketingbureau richten op showrooms?" komen zeer regelmatig terug. De achterliggende reden van die vraag is dat men aangeeft dat stenen winkels hun beste tijd hebben gehad. Alles gaat tegenwoordig toch online? Gelukkig weet KGOM wel beter, en jij als showroomeigenaar ook. Om je alvast gerust te stellen: jouw showroom heeft nog steeds bestaansrecht, en dat zal zo blijven. Sterker nog: jouw showroom zal floreren in deze digitale tijd.
Er is alleen één grote maar. Men zal alleen jouw showroom bezoeken als deze aan twee voorwaarden voldoet. Of beter gezegd: er zijn twee redenen waarom men de moeite zal nemen om jouw showroom te bezoeken. Het is dan ook zaak om ervoor te zorgen dat je ze die twee redenen geeft.
In dit artikel gaan we dieper in op deze twee redenen.
Voordat uitgelegd wordt wat deze twee redenen zijn, is het eerst belangrijk om te erkennen dat hoewel een showroom bezoek altijd het doel is, 90% van jouw doelgroep de zoektocht online zal starten. We noemen dit ook wel het zogenaamde ROPO-effect. Je kunt namelijk nog zo'n mooie showroom hebben of voldoen aan de twee redenen die zodadelijk uitgelegd worden: wanneer jouw website en bedrijf niet zichtbaar zijn in de online onderzoeksfase (nogmaals, 90% van jouw doelgroep start online) dan zul je ook geen klanten in je showroom ontvangen.
Deze had je heel waarschijnlijk wel verwacht. Dit is namelijk ook de meest logische reden die showroomeigenaren kunnen bedenken. Om een goede keuze te kunnen maken wil men de producten kunnen beleven met alle mogelijke zintuigen (geur is bijvoorbeeld ook belangrijk, zoals je in dit artikel over geurmarketing kunt lezen). Denk hierbij bijvoorbeeld aan de aanschaf van een keuken of een bed. Hoewel tegenwoordig deze producten soms ook helemaal online worden aangeschaft wil het gros van jouw doelgroep de producten "in het echt" zien. Het gaat namelijk over een aanzienlijk bedrag en dan wil je het toch even met je eigen ogen gezien hebben. Daarnaast maken mensen graag een beleving van een grotere aankoop, je koopt namelijk niet elk jaar een nieuwe keuken of terrasoverkapping. De aankoop op zichzelf is een beleving. Een belangrijke reden waarom men dus jouw showroom bezoekt is de beleving. Hieronder vind je alvast een aantal tips om in te spelen op deze reden. Besef wel, dit zijn slechts een aantal tips waar we nog veel dieper op kunnen ingaan: voer voor nieuwe artikelen.
- Zorg ervoor dat men online al kan zien hoe de showroom er van binnen uitziet. Probeer dezelfde sfeer ook online over te brengen.
- Gastvrijheid is ontzettend belangrijk. Oftewel, zorg dat men zich welkom voelt door een persoonlijk ontvangst.
- Klantvriendelijk en klantgericht personeel is van levensbelang. Voldoe aan de beleving die men ook verwacht.
- Details doen er toe: denk hierbij aan een opgeruimd en overzichtelijk geheel, weggewerkte kabels (afwerking) of bijvoorbeeld voorverwarmde koffiekopjes.
- Producten op een mooie en professionele wijze uitgestald waar men daadwerkelijk in aanraking kan komen met de producten. Zorg dat alle zintuigen geprikkeld worden.
Deze lijst kan nog oneindig lang worden aangevuld, maar het punt is duidelijk. Men verwacht een beleving. Zorg ervoor dat je de beleving op zijn minst naar verwachting laat zijn, maar beter nog: overtref deze verwachting.
Over het algemeen zijn producten waarvoor een showroom noodzakelijk is relatief gezien duurder in aanschaf, en vaak betreft het ook een product waar flink wat advies over nodig is. Op één of andere manier zou je dus ook kunnen zeggen dat het aanschafbedrag vaak gerelateerd is aan het advies wat erbij hoort. Omdat het een groter bedrag is wat men gaat uitgeven wil men ook de zekerheid hebben dat ze het juiste product kiezen. Het is die zekerheid die je jouw klant moet bieden. Zekerheid bieden kan maar op één manier: je moet de klant zo adviseren dat ze er vertrouwen in hebben dat ze de juiste keuze maken. En dat kan alleen als je ook echt daadwerkelijk goed advies kunt geven. Kortom: jouw showroomklanten zijn op zoek naar advies, zodat ze het vertrouwen hebben dat ze de juiste keuze maken. En dat is waar jij het verschil kunt maken tov. bijvoorbeeld online, of een discounter oid. Dit goede advies zorgt er overigens tevens voor dat je een hoger bedrag ook kunt verantwoorden. Want om goed advies te kunnen geven heb je kennis, ervaring en de juiste adviseurs nodig.
Eerder gaf ik al aan dat de beleving moet kloppen, en het liefst de verwachtingen moeten overtreffen. Maar alles valt of staat met het advies wat ze in de showroom krijgen. En dat is dan weer direct gerelateerd aan degene die de klant te woord staat: de adviseur. In gesprekken met klanten hoor ik ook vaak dat ze het lastig vinden om goede adviseurs/verkopers te vinden. Want je zoekt niet alleen iemand die gastvrijheid hoog in het vaandel heeft staan: hij of zij moet ook voldoende kennis hebben om advies te kunnen geven waardoor de klant het vertrouwen krijgt dat ze de juiste keuze gaan maken. En dat is op zijn zachtst gezegd erg uitdagend...
Een belangrijk onderdeel is hierbij het opleidingstraject die je de nieuwe medewerkers aanbiedt. Hoe zorg je ervoor dat jouw adviseurs zo snel mogelijk op een niveau zitten waarin ze het vertrouwen bij klanten kunnen afdwingen?
Zoals dit artikel al begon: jouw showroom heeft bestaansrecht. De twee belangrijkste redenen om een showroom te bezoeken zijn namelijk slechts tot op zekere hoogte online te bereiken. Met de nieuwste technieken kun je bijvoorbeeld al hele mooie 3d video's van je producten maken, maar uiteindelijk wil men het toch het liefst "in het echt" zien. Voelen. Beleven. En advies geven kan uiteraard voor een groot deel ook online. Sterker nog: adviescontent is onmisbaar in je online strategie. Maar uiteindelijk zijn het maar teksten of afbeeldingen (vaak ook nog verschillende adviezen van verschillende bedrijven), en dat geeft onvoldoende vertrouwen om uiteindelijk het product aan te schaffen. Hiervoor komt men graag naar jouw showroom, om uiteindelijk face-to-face advies te krijgen van een betrouwbare adviseur! De missie van KGOM is om ondernemers met showrooms te helpen om meer klanten te krijgen in de showroom. Dit doen we door kansen en mogelijkheden van online marketing maximaal te benutten.
Heb je vragen over dit artikel, of wil je graag meer informatie over de dienstverlening van KGOM? Neem contact op! Bel naar 085 208 21 00 of vul het contactfomulier in, ze nemen binnen één werkdag contact met je op.
Vul uw gegevens in en druk op aanmelden. Wij houden u dan op de hoogte via onze nieuwsbrief.