KGOM: Waarom een showroom of winkel zich niet mag focussen op slechts één kanaal

We zien het keer op keer gebeuren: klanten die actief zijn op meerdere kanalen tegelijk behalen het meeste succes. De verschillende kanalen versterken elkaar en zorgen voor het typische 1+1=3 concept. Maar de grote vraag is natuurlijk: waarom gebeurt dit? In dit artikel gaat KGOM dieper in op deze vraag en laten ze middels een aantal voorbeelden zien hoe dit effect kan worden bereikt.

Het eerste contact

Om online bezoekers uiteindelijk ook in je showroom of winkel te krijgen moet je zorgen voor een voorkeurspositie. Feit is namelijk dat men alvorens jouw showroom bezoekt de zoektocht online start. In eerste instantie is het dan uiteraard belangrijk dat je überhaupt aanwezig bent. Dus tijdens de eerste zoektocht moet je zorgen dat je aanwezig bent. Maar wat is het eerste kanaal waar men op begint te zoeken? Logischerwijs zou je zeggen dat dit Google is. In dat geval is het kanaal Google Ads en SEO (organisch verkeer) dus belangrijk om in te zetten. Echter dit hoeft in veel gevallen niet het eerste kanaal te zijn waarbij ze in aanraking komen met jouw bedrijf. Men gaat in deze fase namelijk al proactief op zoek naar jouw product. Maar het is niet zo dat iemand op een ochtend wakker wordt en ineens het idee heeft om jouw product aan te schaffen. Kortom, de kans is groot dat ze via een ander kanaal geïnspireerd zijn geraakt. Dit zou bijvoorbeeld Pinterest of Facebook kunnen zijn.

In het bovenstaande voorbeeld heeft KGOM al vier kanalen benoemd waar jouw potentiële klant zich bevindt. Wanneer je actief bent op slechts één van deze kanalen loop je het risico dat je een groot deel van de potentiële klanten niet bereikt (en jouw concurrent misschien wel).

Waarom de customer journey zo belangrijk is

Waarschijnlijk heb je al wel vaker van de customer journey gehoord. Dit is niet zomaar een fancy marketingterm, maar cruciaal om goed te begrijpen. Het is de reis die jouw klant aflegt alvorens bij jou in de showroom of winkel te komen en een aankoop te doen. Feitelijk gaat het zelfs nog een stapje verder en wordt ook de aftersales hierin meegenomen. Voor nu kijken we vooral even naar de eerste fases. Voor een showroom kennen we de volgende customer journey:

KGOM afbeelding 1

We bekijken even de drie belangrijkste fases:

See

In deze fase heeft de klant of prospect een probleem of een concrete of latente behoefte, waar iets aan gedaan moet worden. Men gaat hier op zoek naar antwoorden en mogelijke oplossingen. Men gaat nog niet direct tot koop over. Informatievoorziening en naamsbekendheid generen zijn in deze fase het meest belangrijk.

Think

In deze fase is het probleem duidelijk, en men is op zoek naar een gerichte oplossing. Er wordt hier naar de beste oplossing en mogelijke alternatieven gezocht, en welke partijen in aanmerking komen om het probleem op te lossen of de behoefte te vervullen. In deze fase is het van belang om vertrouwen op te bouwen en de USP’s te benoemen, zodat men een bezoek naar jouw showroom plant!

Visit

Dit is één van de meest belangrijke fases om uiteindelijk ook tot een daadwerkelijke aankoop te komen. Men moet naar aanleiding van de online zoektocht beslissen om naar jouw showroom te komen. De meeste showroomeigenaren worstelen met deze fase. Ze krijgen wel veel bezoekers naar de website, maar weten niet goed hoe ze deze mensen ook kunnen overtuigen om de showroom te bezoeken.

De eerste drie fases in de customer journey en de bijbehorende online kanalen

In het begin van het artikel hebben we al een aantal kanalen benoemt. In het onderstaande overzicht vind je de verschillende fases en de kanalen die daar vaak het meest geschikt zijn:

  • See fase

â—‹      Google Display

â—‹      Socials

â—‹      Pinterest

â—‹      SEO (organisch verkeer)

  • Think fase

â—‹      Remarketing (display/search)

â—‹      Search advertising (Google Ads/Bing Ads)

â—‹      SEO (organisch verkeer)

  • Visit

â—‹      Remarketing (display/search)

â—‹      E-mailmarketing

â—‹      SEO (organisch verkeer)

â—‹      Search advertising (Google Ads/Bing Ads)

Zoals je dus kunt zien zijn er ontzettend veel kanalen waar jouw potentiële klant zich in de verschillende fases op bevindt.

Het opbouwen van een voorkeurspositie

Waarschijnlijk hoef ik je niet te vertellen dat het bedrijf dat in elke fase en kanaal terugkomt in de zoektocht van de klant uiteindelijk ook de grootste kans heeft op een showroom- of winkelbezoek. Let op: het is dus belangrijk om in ieder geval in elke fase aanwezig te zijn en het liefst op zoveel mogelijk kanalen binnen een bepaalde fase om de kans te vergroten dat je überhaupt wordt gezien. Het grote geheim is hier het feit dat een potentiële klant jouw bedrijf gaat herkennen, er hierdoor vertrouwen groeit en uiteindelijk een voorkeurspositie ontstaat om jouw showroom of winkel te bezoeken! Consistentie is hier trouwens het toverwoord. Consistentie is namelijk een zeer belangrijke factor voor vertrouwen. En hierdoor ontstaat ook het versterkende effect van de verschillende kanalen op elkaar. Dit effect betekent overigens vaak het verschil tussen een succesvolle online strategie en een niet effectieve en vaak verlieslatende strategie.

Conclusie

Kortom: zorg ervoor dat je niet focust op slechts één kanaal of één fase. Het is noodzakelijk dat je in alle fases en kanalen aanwezig bent, op een consistente manier. Hierdoor zul je zien dat je marketinginspanningen en investeringen ook daadwerkelijk rendement gaan opleveren!

Wil je graag weten eens feedback op de online marketing strategie die je op dit moment hanteert? Neem dan eens contact met ons op: wij voorzien je graag vrijblijvend van een second opinion op je huidige strategie!

Deel dit artikel:

Blijf op de hoogte

Vul uw gegevens in en druk op aanmelden. Wij houden u dan op de hoogte via onze nieuwsbrief.