De omzetstijging in het tweede kwartaal van 2021 valt met name toe te schrijven aan de non-foodsector. Daar steeg de omzet met bijna 12 procent ten opzichte van een jaar eerder, terwijl deze in eerdere kwartalen sinds de coronacrisis bijna elk kwartaal daalde. Vanaf 3 maart 2021 mochten non-foodwinkels onder strikte voorwaarden weer open en vanaf 28 april werd dit verder versoepeld. Een jaar eerder werden de winkelstraten door de coronamaatregelen nog vermeden, waardoor de toename ten opzichte van het tweede kwartaal van 2020 in de non-foodsector aanzienlijk is.
Met ruim 40 procent nam de omzet van kledingwinkels in het tweede kwartaal van 2021 het sterkst toe, maar lag nog wel onder het omzetniveau van het tweede kwartaal in de jaren 2016-2019. De toename volgt op een sterke omzetdaling in het tweede kwartaal van 2020. Winkels in consumentenelektronica piekten in het tweede kwartaal van 2020 juist, maar zagen de omzet in het tweede kwartaal van 2021 weer dalen. Dit gold ook voor winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, waarbinnen bouwmarkten na topjaar 2020 kampten met een omzetdaling in het tweede kwartaal van 2021.
Lees hier het hele artikel van het CBS.
Vul uw gegevens in en druk op aanmelden. Wij houden u dan op de hoogte via onze nieuwsbrief.