De detailhandel heeft in mei 0,7 procent meer omgezet dan in mei 2021, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 5,4 procent lager. De omzet van de non-foodsector en foodsector groeide met respectievelijk 2,7 procent en 1,3 procent. Daarnaast is online 8,4 procent minder omgezet dan een jaar eerder. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in mei. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 0,1 procent hoger dan in mei 2021.
Omzet non-foodwinkels 2,7 procent hoger
De omzet van de non-foodwinkels groeide in mei 2022 met 2,7 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 2,8 procent lager dan een jaar eerder.
De kleding- en schoenenwinkels hebben in mei meer omgezet dan in mei 2021. Ook de drogisterijen en de winkels in recreatieartikelen hebben meer omgezet dan in mei 2021. De overige deelbranches in de non-food, waaronder de keukenwinkels, hebben minder omgezet dan een jaar eerder.
Omzet winkels in voedingsmiddelen ruim 1 procent hoger
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in mei 1,3 procent meer omzet behaald dan in mei 2021. Het verkoopvolume was 6,1 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de speciaalzaken lag 2,2 procent hoger, de omzet van de supermarkten 1,2 procent hoger.
Online 8,4 procent minder omgezet
De online omzet was in mei 8,4 procent lager dan in mei 2021. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 12,3 procent minder omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), kromp met 3,5 procent. Vooral de omzet van overige non-foodartikelen en consumentenelektronica lag in mei 2022 lager dan een jaar eerder. De online omzet van kleding was echter hoger. In mei 2021 groeide de online omzet met ruim 15 procent.
Vul uw gegevens in en druk op aanmelden. Wij houden u dan op de hoogte via onze nieuwsbrief.